Łukasz Grutzmacher

l.grutzmacher@uw.edu.pl

Uwaga! Najbliższy dyżur w poniedziałek 24 lipca w godz. 9.00-10.00, sala 209

 

 

SEMINARIUM LICENCJACKIE

 

 

TEKSTY NA 7 XI

ANTONIO GARRIDO DOMÍNGUEZ, EL TEXTO NARRATIVO, Cap. VI – “El espacio”

Juan Rulfo, Luvina

Alfonso Palazón Meseguer, Lenguaje audiovisual, Cap. 3 – “El espacio cinematográfico”

Proszę obejrzeć film krótkometrażowy La guerra (dostępny np. na stronie https://www.youtube.com/watch?v=0nHjFK0zVsg)

 

TEKSTY NA 14 XI

ANTONIO GARRIDO DOMÍNGUEZ, EL TEXTO NARRATIVO, Cap. IV – “El NARRADOR”

Juan Rulfo, Anacleto Morones

Omówimy też zaległy tekst Alfonso Palazón Meseguer, Lenguaje audiovisual, Cap. 3 – “El espacio cinematográfico”

spróbujemy przeanalizować przestrzeń w filmie krótkometrażowym La guerra (dostępny np. na stronie https://www.youtube.com/watch?v=0nHjFK0zVsg)

 

TEKSTY NA 28 XI

ANTONIO GARRIDO DOMÍNGUEZ, EL TEXTO NARRATIVO, Cap. IV – “El NARRADOR” – ciąg dalszy

Marco Denevi, Descenso a los infiernos de la imaginación

Antonio Di Benedetto, El Abandono y la Pasividad

 Alfonso Palazón Meseguer, Lenguaje audiovisual, Cap. 5 – “El montaje”

Proszę obejrzeć film krótkometrażowy El punto ciego (dostępny np. na stronie https://www.youtube.com/watch?v=t72M1CCMK_E)

 

TEKSTY NA 5 XII

ANTONIO GARRIDO DOMÍNGUEZ, EL TEXTO NARRATIVO, Cap. V – “El TIEMPO NARRATIVO”

Alejo Carpentier, Viaje a la semilla

Alejo Carpentier, Semejante a la noche

Omówimy też zaległy tekst Alfonso Palazón Meseguer, Lenguaje audiovisual, Cap. 5 – “El montaje”

spróbujemy przeanalizować przestrzeń w filmie krótkometrażowym El punto ciego (dostępny np. na stronie https://www.youtube.com/watch?v=t72M1CCMK_E)

 

TEKSTY NA 12 XII

ANTONIO GARRIDO DOMÍNGUEZ, EL TEXTO NARRATIVO, Cap. V – “El TIEMPO NARRATIVO”

Alejo Carpentier, Viaje a la semilla

Alejo Carpentier, Semejante a la noche

Alfonso Palazón Meseguer, Lenguaje audiovisual, Cap. 4 – “El tiempo del cine”

Proszę obejrzeć film krótkometrażowy La ruta natural (dostępny np. na stronie https://www.youtube.com/watch?v=JtykW5VtUWs)

 

TEKSTY NA 19 XII

ANTONIO GARRIDO DOMÍNGUEZ, EL TEXTO NARRATIVO, Cap. III – “EL PERSONAJE

José María Arguedas, Warma kuyay

 

TEKSTY NA 9 I

ANTONIO GARRIDO DOMÍNGUEZ, EL TEXTO NARRATIVO, Cap. II – “LA DESCRIPCIÓN DE LOS ACONTECIMIENTOS

Jorge Luis Borges, El sur

Alfonso Palazón Meseguer, Lenguaje audiovisual, Cap. 1 – “La imagen y la realidad”, Cap. 2 – “La imagen cinematográfica”

Proszę obejrzeć film krótkometrażowy Carne de neón (dostępny np. na stronie http://www.dailymotion.com/video/xg1tv7_carne-de-neon_shortfilms)

 

TEKSTY NA 16 I

Zajęcia rozpoczniemy od analizy filmu krótkometrażowego Carne de neón (dostępnego np. na stronie http://www.dailymotion.com/video/xg1tv7_carne-de-neon_shortfilms)

ANTONIO GARRIDO DOMÍNGUEZ, EL TEXTO NARRATIVO, Cap. VII – “EL DISCURSO NARRATIVO”

 Ricardo Piglia, La caja de vidrio

 

TEKSTY NA 23 I

Zajęcia rozpoczniemy od analizy filmu krótkometrażowego Carne de neón (dostępnego np. na stronie http://www.dailymotion.com/video/xg1tv7_carne-de-neon_shortfilms), proszę przypomnieć sobie teksty Alfonso Palazón Meseguer, Lenguaje audiovisual, Cap. 1 – “La imagen y la realidad”, Cap. 2 – “La imagen cinematográfica (mieliśmy je omawiać dwa tygodnie temu)

Poza tym proszę przeczytać opowiadanie: José Marii Arguedasa La agonía de Rasu-Ñiti i przygotować się do analizy wszystkich omawianych aspektów  (narrador,  personaje, tiempo, espacio, descripción de los acontecimientos, discurso narrativo)

 

 

ZALICZENIE PIERWSZEGO SEMESTRU

Warunkiem zaliczenia pierwszego semestru jest przygotowanie pracy semestralnej, której przeredagowane obszerne fragmenty w zamierzeniu mają stać się częścią pracy licencjackiej. Praca zaliczeniowa powinna zawierać analizę następujących elementów utworu, wybranego jako przedmiot pracy licencjackiej:

-       el narrador

-       el personaje

-       el tiempo

-       el espacio

-       la descripción de los acontecimientos

-       el discurso narrativo

 

Termin złożenia pracy: 19 lutego.

Analiza powinna prowadzić do krótkiej interpretacji całego utworu.

Minimalna objętość pracy to 25 000 znaków (ze spacjami).

Formatowanie, cytowania i bibliografia zgodnie z zasadami naszego czasopisma „Itinerarios”, podanymi na stronie http://itinerarios.uw.edu.pl/normas-de-edicion/ 

El texto narrativo – cała książka, jako podstawa analizy.

W wypadku analizy filmów, należy uwzględnić najważniejsze elementy języka filmowego w oparciu o teksty:

-       Alfonso Palazón Meseguer,  El lenguaje audiovisual, Acento Editorial, Madrid 1995

-       Jacques Aumont, Michel Marie, Analiza filmu, PWN, Warszawa 2013

-      Jerzy Wójcik, „Podstawowe elementy języka filmu”, [w:] Film i audiowizualność w kulturze. Zagadnienia i wybór tekstów. Cz. II. Film w kulturze, opracowanie J. Bocheńska, I. Kurz, S. Kuśmierczyk, IKP WP UW, Warszawa 2002 (wojcik.pdf

)

 

 

TEKST NA 27 II

Henryk Markiewicz, "O inspiracji semantycznej utworów literackich"